ΝΕΑ - BLOG

Διαχείριση μαθητών που με κοινωνικές και συναισθηματικές δυσκολίες, ζητήματα συμπεριφοράς - Τι μπορεί να πυροδοτήσει την προκλητική συμπεριφορά τους

 Δρ. Κλαίρη Μαυρομάτου, Φυσικός, Καθηγήτρια Μέσης Εκπαίδευσης

Διαχείριση τάξεων με μαθητές που παρουσιάζουν κοινωνικές και συναισθηματικές δυσκολίες, καθώς και δυσκολίες συμπεριφοράς

ΜΕΡΟΣ 5: Τί μπορεί να πυροδοτήσει την προκλητική συμπεριφορά αυτών των μαθητών;

Πριν αρχίσετε το μάθημα, εντοπίστε μέσα στην τάξη τί μπορεί να πυροδοτήσει την προκλητική συμπεριφορά τους.

Όλοι μας, όταν έχουμε μια δύσκολη μέρα, είμαστε ευέξαπτοι και ίσως αντιδρούμε υπερβολικά σε πράγματα που σε άλλες περιπτώσεις δε θα μας επηρέαζαν. Στους «δύσκολους» μαθητές μας συμβαίνει το ίδιο, μόνο που τα νεύρα τους είναι σχεδόν πάντα τεντωμένα. Όταν έχουν λοιπόν ακόμα και ελάσσονος σημασίας αρνητικά για εκείνους ερεθίσματα, αντιδρούν δυσανάλογα έντονα. Πριν λοιπόν κλιμακωθεί η κακή τους συμπεριφορά, εσείς πρέπει να έχετε εντοπίσει τι θα μπορούσε να τους ερεθίσει μέσα στην τάξη και να το προλάβετε ή να το ελέγξετε.

1) Τι μπορεί να τους έχει απογοητεύσει;

Μια ατυχής συγκυρία συμβαίνει στα δύσκολα παιδιά: Έχουν πολύ υψηλές προσδοκίες, αλλά μικρές ικανότητες και ακόμα μικρότερες δυνατότητες να εφαρμόσουν ένα σχέδιό τους . Γιατί είναι απογοητευμένα; Μάλωσαν με τους φίλους τους; Έχουν προβλήματα στο σπίτι; Δεν πέτυχαν σε ένα διαγώνισμα για το οποίο είχαν προσπαθήσει; Ελπίζανε να πάρουν ένα δώρο που ποτέ δεν ήρθε; Δεν χρειάζεται να ρωτήσετε ακριβώς τί συμβαίνει, αλλά πείτε του ότι τον βλέπετε προβληματισμένο και ότι θα του διαθέσετε αργότερα λίγο χρόνο να μιλήσετε σχετικά. Τώρα έχετε το μάθημά σας να κάνετε. Αργότερα βρείτε το χρόνο που υποσχεθήκατε και μην τον απογοητεύσετε. Με τον τρόπο αυτό καταλαβαίνει ότι νοιάζεστε και ότι μπορεί να ανακουφιστεί και να «ακουμπήσει» το πρόβλημά του επάνω σας.

2) Όταν δεν εκπληρώνονται οι προσδοκίες τους:

Οι δύσκολοι μαθητές χρειάζονται σταθερό και προβλεπόμενο περιβάλλον. Οι αλλαγές τους στενοχωρούν και τους αποδιοργανώνουν. Αν ο προγραμματισμένος αγώνας ποδοσφαίρου αναβληθεί λόγω καιρικών συνθηκών, αν το ωρολόγιο πρόγραμμα αλλάξει ξαφνικά και δεν έρθει στην τάξη ο αναμενόμενος καθηγητής, (ακόμα χειρότερα αν είναι ο αγαπημένος τους), αν ο προγραμματισμένος περίπατος δεν πραγματοποιηθεί για κάποιο λόγο, οι συγκεκριμένοι μαθητές αναστατώνονται πολύ. Δεν μπορούν να αποδεχθούν ότι κάποιες ανατροπές είναι μέσα στη ζωή. Περιμένουν να είναι όλα τέλεια.

Τι μπορεί να κάνει ο δάσκαλος; Πρώτα – πρώτα να εξηγήσετε απλά και με σαφήνεια τους λόγους που σας εμπόδισαν να πράξετε κατά το πρόγραμμα. Καλύτερα να το κάνετε πριν το ανακοινώσετε στην υπόλοιπη τάξη. Έτσι θα αισθάνονται μοναδικοί και ότι τους δίνετε σημασία και προτεραιότητα. Μπορείτε να έχετε έτοιμο κάτι ενδιαφέρον να τους δείξετε, ή να προχωρήσετε σε μια δραστηριότητα πιο ευχάριστη. Αποφεύγετε έτσι την μεγάλη αναστάτωση που μπορεί να προκληθεί από τις αναπάντεχες αλλαγές και να μπορέσετε να συνεχίσετε το μάθημα ήσυχα.

3) Mην ενισχύετε αρνητικές συμπεριφορές:

Τα δύσκολα παιδιά αισθάνονται σχεδόν πάντα πολύ ευαίσθητα. Αν στην αρχή του μαθήματος κάνουν ένα μικρό παράπτωμα μη δώσετε μεγάλη σημασία. Μην το μαλώσετε, μη μεγεθύνετε το πρόβλημα, αλλά με ένα μικρό νεύμα, ή μια ματιά δώστε του να καταλάβει ότι γνωρίζετε τι έκανε και ότι προς το παρόν δεν κάνετε φασαρία. Άλλωστε αυτοί οι μαθητές με τον τρόπο αυτό τεστάρουν την ανοχή και το όριο του δασκάλου τους. Αποφύγετε επίσης να κάνετε ανοιχτή και δημόσια παρατήρηση στον μαθητή, διότι υπάρχει κίνδυνος να κλιμακωθεί η αναταραχή και αφήστε πάντα λίγο χρόνο να τακτοποιηθούν και να ησυχάσουν.

4) Χειριστείτε τους με λεπτότητα και ευαισθησία:

Οι δύσκολοι μαθητές δυστυχώς δεν τα πάνε πολύ καλά με κανένα εκπαιδευτικό σύστημα και έχουν χαμηλές σχολικές επιδόσεις. Όταν η ανεπάρκειά τους τονίζεται, τότε αναπτύσσουν αμυντικές συμπεριφορές. Αν δούνε τα τετράδιά τους γεμάτα κόκκινες διορθώσεις, αν τους επιπλήττετε μπροστά σε άλλους, αν τους ανακοινώσετε κακούς βαθμούς μέσα στην τάξη, το πιθανότερο είναι ότι θα αναστατωθούν τόσο ώστε να βγάλουν συμπεριφορές που θα τορπιλίσουν το ήρεμο διδακτικό κλίμα της τάξης. Χωρίς αμφιβολία, η δουλειά τους πρέπει να διορθώνεται, ο βαθμός να τους ανακοινώνεται και η κακή συμπεριφορά τους να διορθώνεται. Αυτά όμως θα πρέπει να γίνονται με λεπτότητα και ευαισθησία. Αποφύγετε να τους κριτικάρετε και βρείτε τον κατάλληλο τρόπο, τόπο και χρόνο για να διορθώνετε τις συμπεριφορές τους.

Εγκύκλιος: «Παραμονή των διδακτικών βιβλίων στο...
Μικρή καθυστέρηση: Γράφονται ακόμη οι αλλαγές για ...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Κεντρικά Γραφεία Γούναρη 35 & Κανακάρη, Πάτρα

  •   2610.622855

  •   2610.279873

  •   Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

NEWSLETTER

Εγγραφείτε στο newsletter για να λαμβάνετε τα νέα μας

Follow Us